„Program Wiedza Edukacja Rozwój powstał w odpowiedzi na potrzeby reform w obszarach zatrudnienia, włączenia społecznego, edukacji, szkolnictwa wyższego, zdrowia i dobrego rządzenia”
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój przewiduje wsparcie dla wielu różnych grup społecznych. Jedną z nich są osoby bezrobotne, głównie młodzi pozostający bez pracy oraz poza systemem edukacji i szkoleń. Problemowi bezrobocia poświęcono dużo miejsca w dokumencie o PO WER z dnia 17.12.2014 r. Ogólnie można stwierdzić, że temat zatrudnienia przewija się tutaj z problemem wykluczenia społecznego, ściśle wiąże się z zagadnieniami szkolnictwa a także dotyka obszaru zdrowia w kontekście osób w wieku aktywności zawodowej. Temu tematowi poświęcona została cała oś priorytetowa Oś I – Osoby młode na rynku pracy oraz części II – Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji i V – Wsparcie dla obszaru zdrowia.
Oś I w całości poświęcona jest wsparciu, jakie otrzymają osoby młode nie posiadające zatrudnienia oraz będące poza systemem kształcenia i szkoleń, głównie osoby młode zagrożone wykluczeniem społecznym, pochodzące ze środowisk marginalizowanych. To tu znajdują się działania wskazane do realizacji w ramach Gwarancji dla młodzieży. Wskazano instrumenty i usługi rynku pracy, które:
- służą indywidualizacji wsparcia oraz pomocy w zakresie określenia ścieżki zawodowej;
- skierowane są do osób, które przedwcześnie opuszczają system edukacji lub osób, u których zidentyfikowano potrzebę uzupełnienia lub zdobycia nowych umiejętności i kompetencji;
- służą zdobyciu doświadczenia zawodowego wymaganego przez pracodawców;
- służą wsparciu mobilności międzysektorowej i geograficznej;
- skierowane są do osób niepełnosprawnych;
- służą rozwojowi przedsiębiorczości i samozatrudnienia.
W osi II kwestia zatrudnienia pojawia się w trzech priorytetach inwestycyjnych. Działania każdego z nich skierowane są do innych grup docelowych.
Pierwszy z nich mówi o równości szans kobiet i mężczyzn w dostępie do zatrudniania, rozwoju kariery oraz godzenia życia zawodowego i prywatnego. Propozycje wsparcia przedstawione w dokumencie o PO WER skupiają się na wielu obszarach, w których dostrzeżona zostaje nierówność ze względu na płeć. Są tu wymienione między innymi zadania dla koordynatorów i Wojewódzkich Pełnomocników ds. Równego Traktowania a przede wszystkim rozwiązania i narzędzia proponowane do wprowadzenia w przedsiębiorstwach.
Drugi priorytet dotyczy z kolei modernizacji instytucji działających na rynku pracy (zarówno publicznych jak i prywatnych służb zatrudnienia). Wsparciem objęta zostanie kadra wspomnianych instytucji oraz wprowadzone zostaną nowe rozwiązania, procedury i standardy związane z obsługą osób bezrobotnych i poszukujących pracy.
Po raz trzeci kwestia zatrudnienia w osi II pojawia się w priorytecie mówiącym o „aktywnym włączeniu w tym z myślą o promowaniu równych szans oraz aktywnego uczestnictwa i zwiększeniu szans na zatrudnienie”. Wskazana zostaje konieczność zwiększenia zatrudnienia wśród Romów oraz byłych więźniów. Osobną grupą w kategorii zagrożonych największym wykluczeniem społecznym są osoby niepełnosprawne, dla których przygotowano pakiet działań mających na celu aktywizację społeczno-zawodową tej grupy.
Oś priorytetowa V poświęcona jest w całości tematyce zdrowia, wymienione są tu zagadnienia związane z kształceniem kadr, dostępem do opieki zdrowotnej oraz systemowymi rozwiązaniami mającymi na celu poprawę funkcjonowania służby zdrowia. W kontekście zatrudnienia w tej osi należy zwrócić uwagę na wspomniany tutaj rozwój programów profilaktycznych w zakresie chorób negatywnie wpływających na osoby w wieku aktywności zawodowej.